Hei, hei SEMI-klassi võistleja. Allaolev tekst on sulle. Seoses küsimusega, et kas minna üle 88cc mootorilt 110cc mootorile…

…On tekkinud veel hulk mõtteid ja küsimusi. Risto Bristol võttis vaevaks, mõtles (kaaslastega) läbi ja pani kirja päris palju mõtteid, millest saad lugeda allpool. Seoses sellega…

Minu palve sulle, hea SEMI-võistleja (lapsevanem/mehhaanik):

Kui sa loed Risto kirjapandud mõtteid (ning ka eelnevat – kas ja miks minna üle 110cc mootorile), siis…

…Mõlema artikli all ma avasin ka kommentaariumi – et saaksid ka oma mõtteid jagada. Mida SINA asjast arvad? Sest kui juba reeglite muutmiseks läheb, siis kas muuta ainult üks koht ära (mootori kubatuur) või on veel alasid, mis vajaksid muutmist?

Anna oma arvamus teada allolevas kommentaariumis.

Ja nüüd…

Pitbike reeglite muudatusettepanekud

Allolevad mõtted vormistas Risto Bristol

07.10.2023

Sissejuhatuseks

Pitbike Semi 88 2023a hooajal osales igal võistlusel keskmiselt 18,33 osavõtjat. Võistlustel, kus oli juunioritele eraldi arvestus, osales keskmiselt 9,4 täiskasvanut ja 12,2 juuniorit. Pitbike MX võistlejaid osales keskmiselt 8,47. Vastavate klasside olemasolul osales keskmiselt 4 Pitbike MX, 5 Pitbike MX 35+ ja 3,33 Pitbike MX juunior osalejat.

Osalustasu oli üldiselt 45€ iga võistluse kohta (Pärnus 50, Jaanikrossil ja Supikrossil pisut vähem kui 45), arvutuse lihtsustamise mõttes on kõik võistlused arvestatud 45€ osalustasuga. Pitbike semi 88 osalustasud 2023 hooajal kokku olid 12 375€, Pitbike MX osalustasud 5 715€.

Võib öelda, et Semi 88 klassid on Pitbike MX klassidest üle 2x populaarsemad. Mõned võimalikud põhjused:

  1. Semi 88 on odavam – krossikad ja mootorid on odavamad osta ja hooldada.
  2. Semi 88 on turvalisem – kiirused on väiksemad ja ka traumad on tõenäoliselt väiksemad.

Kui MX klassid toovad sisse 6000 eur osalustasusid ning neil on 3 komplekti karikaid; ning semid toovad sisse 12 000 eur ja neil on kaks komplekti karikaid, siis võiks raha poolest semidel olla komplekt karikaid juures küll.

Semi 88 klassis on esile kerkinud ka mõned probleemid, mis tõenäoliselt süvenevad ja hakkavad Pitbike võistlusklasside arengut pidurdama

Semi 88 probleemid

1. Semi 88 klassi sobivate krossikate puudumine – klass näeb ette 12“ esiratta, 10“ tagaratta ja kuni 88cc poolautomaat mootori kasutamist. Vastavas komplektsuses krossikat pole võimalik uuena osta või selle leidmine on ülimalt keeruline. Kokkuvõttes tähendab see, et alustaval

krossisõitjal tuleb osta kasutatud krossikas või uus krossikas, mida tuleb võistluskonditsiooni seadmiseks ümber ehitama hakata.

2. Mootorite tarneraskused – 88cc poolautomaatmootorite tarnimisega on väidetavalt viimasel ajal raskusi.

3. Mootorite tuunimine – tekitab sõitjatele ebavõrdsed võimalused. Viimane hooaeg on ilmekalt näidanud, et ENKV sarja kuuluvatel radadel pole tuunimata mootoriga poodiumile sisuliselt võimalik jõuda. Julgen väita, et keskmise kogemusega sõitja on oskuslikult tuunitud mootoriga iga ringi kohta keskmiselt 5 sekundit kiirem kui ta oleks originaalkomplektsuses mootoriga. Originaalmootori võimsus on hinnanguliselt 5,5 hobujõudu, tuunitud mootoritel kuni 10 hobujõudu.

4. Kogenematute sõitjate ohutus – Semi 88 klassis on sageli alustavad sõitjad, nooremad neist võivad olla 8 aastased. Täiskasvanud sõitja võib koos rattaga kaaluda üle 200kg ja sõita algajast poole kiiremini. Algajate sõidutrajektoor pole sageli etteaimatav. Kui 25-30kg kaaluvast lapsest sõidab 200+kg üle, siis võib tulemus olla päris ränk. Kui järelkasv kardab elu pärast, siis ala populariseerimisele see positiivselt ei mõju.

Mõned mõtted mida olen siit ja sealt kuulnud:

1. Läheme 88cc-lt 110cc-le

Positiivne:

Negatiivne:

2. Läheme 88cc-lt 110cc-le, aga keelame tuunimise

positiivne:

negatiivne:

3. Paneme juuniorid ja suuremad eraldi sõitma

positiivne:

4. Lasta vabaks raami pikkus

positiivne:

negatiivne:

5. Lubada semidele ka 14/12 rattad

positiivne:

negatiivne:

6. Lisada Semile 35+ klass

positiivne:

a) Pitbikel on, miks Semil ei võiks olla? Raha maksame kõik ühtemoodi.

negatiivne:

a) teatav lisakulu karikatele jms

Millised võiksid olla uued Pitbike reeglid kas 2024 või 2025 aastast?

Oleme (nimesid nimetamata) seda puzzlet korduvalt kokku pannud ja lahti võtnud.

Lähtudes sellest, mis võiks Pitbike võistlusi populariseerida ja järelkasvule hästi mõjuda teeme järgmise pakkumise:

Pitbike semi klassid

1. Semi 88 juunior vanus 5-10a

2. Semi algajad (vanus alates 8 aastat)

NB! Hooaja jooksul 3x poodiumile või aasta lõpus punktide kokkuvõttes esikolmikusse kuuluvad sõitjad liiguvad automaatselt Semi open klassi.

3. Semi open

Pitbike MX klassid

1. Pitbike MX juunior (vanus 8-16)

2. Pitbike MX (vanus 17-34)

3. Pitbike MX 35+ (vanus alates 35a)

Pitbike populariseerimise tarbeks võiks kaaluda ka järgmise klassi loomist

4. Pitbike MX 160cc 2v (vanus 8-16)

Millised klassid EKV-del koos sõita võiksid?

  1. Semi 88 juunior võiks sõita koos Semi algajatega või 50 Mini/PV-ga
  2. Semi algajad sõidavad eraldi või koos Semi juunioritega
  3. Semi Open sõidab eraldi
  4. Pitbike MX, Pitbike MX Juunior ja Pitbike MX 35+ sõidavad koos, nendele võiks lisanduda ka kuni 160cc 2v
  5. Piisavalt suure osalejate arvu puhul võiksid sõita Pitbike MX juunior ja Pitbike MX 160cc 2v koos

Tekkinud lisaküsimused

  1. Kui mootori kubatuur viia üle 110cc peale siis miks just 110cc? Miks mitte 125cc?
  2. Miks peavad semid sõitma 10″/12″ ratastega? Miks mitte 12″/14″?

[Lõpp]


Mida SINA arvad?

Nüüd, hea SEMI-klassi sõitja/lapsevanem/mehhaanik, olles lugenud kaasvõistle(te) mõtteid. Mida sina arvad? Kuidas muuta SEMI (ja ka MX) klassid huvitavamaks, turvalisemaks ja populaarsemaks (kättesaadavamaks rohkematele peredele)?

Pane oma mõtted kirja allolevas kommentaariumis.

4 vastust

  1. Tere,
    Minu mõtted on järgmised:

    1. Meie perele meeldis ka praegune Pitbike formaat. Võib-olla ka sellepärast, et tulime just sellisesse formaati ja ei osanud muud tahta. Harjusime ära ning meile meeldib.

    2. Eelmise, 2022 hooaja, sõitsime nö stock-pilliga (ehk siis sellisega, nagu see kauplusest välja tuli). Aga kui järjest enam kaasvõistlejad kõrval oma pille tuunisid, saime aru, et konkurentsis püsimiseks ei pääse ka meie sellest. Usun, et meiepoolne tuunimine sundis ka järgmiseid tulijaid tuunima. Ja nemad omakorda järgmiseid.

    Nii tekib ahelreaktsioon, kus võib-olla ei soovitagi tuunida, aga ollakse sundseisus, sest keegi ikka on, kes tuunib. See (sundseis) on eriti algajate puhul nii.

    Aga kes juba natuke sõitnud on, see tahaks kiiremini sõita. Temale tuunimine sobib.

    Ja see ongi tuunimise pluss-külg:
    Pillid lähevad kiiremaks ning nendega on lahedam sõita. Semi junior klassi kiiremas otsas olevad poisid on 11-12 aastat vanad. Aga sõitjate hulgas on veel vanemaid poisse. Samas 5-8 aastatele mõeldud 50cc tsiklid teevad võrdväärseid ringiaegu Semi-klassi kiireimatega.

    Ehk siis, isegi tuunitud semid on üsna aegalse kiirusega. Ja standardmootoriga oleks see veel aeglasem (ja seega kogenule ka igavam sõita).

    Miinuspoole pealt muidugi see, et tuunimine tõstab tsikli hinna kiiresti ja võib tõsta üsna kõrgele. Samas jälle Pitbike klassid on populaarsed justnimelt soodsa hinna tõttu.

    Praegune tendents tundub olevat, et rahakõver on ka Pitbike klassides võtnud suuna üsna järsult üles. Ja see ei ole hea. Elu läheb enamikel pigem raskemaks ning majanduslik vastutuul pigem tõuseb kui langeb. Ning järsult tõusev hinnakõver sunnib kindlasti nii mõnegi potentsiaalse võistleja alast eemale.

    (Sellest ilmselt ka Risto ettepanekud osades klassides tuunimine keelata ning teistes klassides lasta täiesti vabaks – siis saab igaüks otsustada, millise pilliga sõidab).

    Aga ka siin on muidugi probleemid:

    1. Lisaklassid (kui EMF need ka heaks kiidaks) muudavad võistluspäeva ka pikemaks. See näiteks minule üldse ei sobi. Juba nüüdki on nii, et mõnel etapil jõuan nibin-nabin õigeks ajaks teisest Eesti otsast Viljandisse.

    2. Kas neisse kõigisse võistlusklassidese on ka piisavalt võistlejaid. Näitena võib tuua selle Maardu etapi, kus Pitbike MX võistlustules oli ainult 7 võistlejat, aga medaleid jagati 3 eri klassis: (MX – 1 võistleja; 35+ oli 4 võistlejat; ning MX jun – 2 võistlejat).

    Ja siis tsiklid.
    Kaasvõistlejatega rääkides, ma saan aru, et tegelikult 88cc klassis polegi poest (ettevõttest) valmis pilli osta. Seepärast soovitaksegi minna üle 110cc mootorile, et lapsevanem saaks osta uue tehasepilli ja seda ei pea hakkama ümber ehitama. Võib kohe stardijoonele minna.

    Aga ma olen siit-sealt kuulnud, et turul saadaolevad uued odavad TCB ja Apollo tsikilid on lubatust pikema raamiga. Ehk siis need ka ei kvalifitseeru võistlemiseks!

    Muudame mootori vastavaks, aga raam ikka ei sobi!

    Ja kui lubada pikemat raami, siis nagu Risto kirjutas – Miks mitte ehitada oma pitt 85cc KTM raami peale? Miks siis üldse selle väikse raamiga jännata?

    Aga siis see ei ole enam pitbike.

    Võistlejate suust olen kuulnud ettepanekut, et kui tegemist on algajaga (sõidab seal tagaotsas või keskel kuskil selle pikema raamiga), siis las ta olla. Õpib. Harjutab. Aga see, kes poodiumile sõidab, selle raam peab vastama EMF nõutele. Muidu on tegu samasuguse sohiga, nagu et ma sõidan 88cc klassis 110cc või 125cc mootoriga.

    Ehk siis, küsimus ei ole mitte ainult, mida teha mootoriga, vaid ka – mida teha raamiga? Kas me jääme selle 122.5 mm juurde või lubada pikemat?

  2. Kas lüüa väikeste laste ja suurte SEMI klass lahku?

    Olen kuulnud mitmeid toetushääli selle suhtes. Minu mõtted on kahetised. Meie pere seisukohast – meie seda ei sooviks. Põhjuseks see, et meie selle hooaja kõige huvitavamad võistlused olid just suurte keskel.

    Ja kiirematele poistele, kes junior klassis arenevad, neile on just eesolevad mehed ja naised selleks väljakutseks, keda püüda. See on see, kuidas need poisid arenevad.

    Aga ma saan ka meestest aru – nemad peavad omavahel lahinguid ja kui seal vahel on väikesed poisid ning juhtub kokkupõrge…

    …Siis tõenäosus on suurem, et kannatajaks jääb see laps. Ja keegi ei soovi seda. Siis see suur peab sõitma ettevaatlikumalt väikeste vahel (algajatele enamasti ringiga tehes). Ja nemad seda jälle ei taha. Et nad ei saa 100%-ga anda ning mõni väike neil ringi ära rikub.

    Nii et siin on huvide kokkupõrge.

    Aga nagu ma ütlesin – meie perele praegune formaat sobib.

  3. Medalikomplekte võiks olla viis:
    1. Semi88 superjuunior
    2. Semi110 originaal (algajad)
    3. Semi juunior
    4. Semi
    5. Semi 35+

    Esimesed kaks võiks sõita koos ja ülejäänud kolm koos. Nii võiks olla EKV-del. Ülejäänud sõitudel ja rasketel radadel võiks superjuunior koos 50miniga sõita ja ülejäänud koos. ENKV päevad tuleks jagada kaheks – hommikune ja õhtune ring.

  4. Põnev. 10 aastat tagasi tegin paar hooaega mehhaanikuna kaasa ja nüüd on omal jälle hunnik juppe, millest peaks pit sündima. Otsisin reegleid ja komistasin siia. Minu paar mõttetera just tehnilise poole pealt:
    -Mida laiemalt saadaoleva mootoriga võisteldakse, seda odavam see kõik on. Täna googletasin kiiresti ja tegelikult on 125sed kõige levinumad.
    -Raami pikkuse suhtes täpselt sama teema-see mida üldiselt saada on, seda peaks saama ka võistlusel kasutada. Kui turg muutub, peavad reeglid kaasa muutuma. Kui keegi tahab ehitada KTM vms raamile, siis selleks on oma sõiduklassid. Kui reeglis on kirjas, et mootor peab olema nö rippuv ( kunagi oli reeglitses sedasi, kui mu mälu ei peta), siis elimineerib see see raamiga saadava ebavõrdse edu ära.
    -Mootorite ehitamine ja timmimine on see osa mootorisporti, mis loob tuleviku osavate kätega inimesi ja edendab seda, mis on põhjustanud tänaseks tehnikaalade väljasuremist. Kui nüüd võrrelda seda 45kg kaaluvat noort ja tema poeaaegu standard mootori kaalu/võimsuse suhet selle +35aastase tuunitud mootori ja 85kg elusmassi suhet, siis sellest 110 mootorist ei saa nii märkmisväärselt jõudu reeglitepärase ehitamisega juurde, et oleks põhjust ehitamine päris ära keelata. Loomulikult võib piirata lihtsate asjadega hulluks minemist. Väljalase, karburaatori kurgu läbimõõt jne. Kuid väga lihtsalt mõõdetav on ka süütenurk, seega seda on lihtne piirata. Võimalusi oleks.
    Meenutades “vanu aegu” , siis 10/10 ratastega masinad sõitsid väga edukalt 10/12 ja 12/12 rattalistega võidu. Kahjuks ei mäleta, kas toona 12/14 ka rajal oli. Poeratastel on enamasti 12/14 all, seega kui kulusid arvestada, see oleks mõistlik lahendus.

    Ma pole päris kindel, kas see on õige koht küsida, kuid miks nende võistlusklassidel nii hirmsasti lühendeid on ja kust nende tõlgendusi leiab? Mis on semi?
    Ja kust leiab tänased tehnonõuded. EMF lehekülge sirvisin, kuid õiget kohta kätte ei saanud.

    Tänan.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga